انواع هادی های شبکه انتقال برق در شرکت دانش‌بنیان پویا نیرو شامل 7 مورد هستند:

  • هادی‌های آلومینیومی با مغزی فولادی ACSR
  • هادی‌های آلومینیومی پر ظرفیت با مغزی فولادی ACSS
  • هادی‌های آلومینیومی پر ظرفیت با مغزی کامپوزیتی ACCC
  • هادی‌های تمام آلیاژ آلومینیومی AAAC
  • هادی‌های تمام آلومینیومی AAC
  • هادی‌های آلیاژ آلومینیومی با مغزی فولادی AACSR
  • هادی‌های آلومینیومی با مغزی آلیاژ آلومینیومی ACAR

هادی ACSR

ACSR.GA
ACSR.GA

هادی‌های آلومینیومی تقویت شده با فولاد (ACSR)، از یک یا چند لایه مفتول آلومینیومی 1350-H19 که به دور یک یا چند رشته مغزی فولادی (با پوشش گالوانیزه - گالفان و یا روکش آلومینیوم (کلد)) بافته شده است، تشکیل شده است. در حال حاضر این هادی‌ها سهم زیادی در شبکه توزیع، فوق توزیع و انتقال کشور دارند. استفاده از مغزی فولادی سبب بهبود نسبت کشش به وزن هادی می‌شود. با افزایش نسبت کشش به وزن، فاصله بین دکل‌های نگهدارنده هادی افزایش یافته و در هزینه نهایی اجرای خط صرفه‌جویی می‌گردد.

هادی ACSS

ACSS.GA Conductor
ACSS.GA Conductor

هادی‌های پرظرفیت آلومینیومی با مغزی فولادی (ACSS)، دارای ظرفیت انتقال جریان بالا، شکم پایین و دمای عملیاتی بالا هستند. مهمترین تفاوت در فرایند تولید هادی‌های ACSS نسبت به هادی‌های ACSR استفاده از رشته‌های آلومینیومی آنیل شده به‌جای آلومینیوم 1350-H19 است. آلومینیوم آنیل شده دارای هدایت الکتریکی بالاتر و مقاومت الکتریکی کمتر است. از مزیت‌های هادی‌های ACSS نسبت به ACSR، می‌توان به ظرفیت حمل جریان بالا و توانایی سرویس‌دهی در دمای عملیاتی بالای آن‌ها اشاره کرد.

هادی ACCC

ACCC conductor
ACCC conductor

هادی‌های آلومینیومی پرظرفیت با مغزی کامپوزیتی (ACCC)، از دو يا چند لايه سیم آلومينيومی آنيل شده ذوزنقه‌ای شكل (TW) که به دور يك رشته مغزی كامپوزيتی تابیده شده‌اند، تشکیل می‌شود. مغزی کامپوزیتی در مقایسه با مغزی‌های مورد استفاده در سایر انواع هادی‌های هوایی، از استحکام بسیار بیشتری برخوردار است؛ این درحالی است که وزن آن در حدود 25 درصد وزن یک مغزی فولادی مشابه است. استفاده از رشته‌های آلومینیومی آنیل شده در هادی‌های ACCC باعث کاهش مقاومت الکتریکی و افزایش ظرفیت حرارتی می‌شود. 

هادی AAAC

AAAC Conductor
AAAC Conductor

هادی تمام آلیاژ آلومینیومی (AAAC)، تماماً از رشته‌های آلیاژ آلومینیوم تشکیل شده است. این هادی در شرایط قطر یکسان با هادی ACSR، دارای مقاومت الکتریکی، استحکام مکانیکی و حداکثر جریان عبوری یکسان است. هادی تمام آلیاژ آلومینیومی، از رشته‌های آلیاژی آلومینیوم سری 6201-T81 تشکیل می‌شود. افزودن آلیاژ به آلومینیوم سبب افزایش استحکام کششی رشته‌های آلومینیومی می‌گردد.

هادی AAC

aac rw
aac rw

هادی‌های تمام آلومینیومی (AAC)، از رشته‌های آلومینیومی سری 1350 EC ساخته می‌شود. این هادی‌ها­­ به نسبت هادی‌های ACSR از نسبت استحکام به وزن پایین‌تری برخوردار هستند بنابراین استفاده از این هادی‌ها سبب کاهش طول اسپن دکل­‌ها شده و هزینه ساخت دکل و اجرای خط را افزایش می‌­دهد. از هادی AAC، در خطوط فشار ضعیف، متوسط و در پست‌های برق استفاده می‌­گردد.

هادی AACSR

AACSR conductor
AACSR conductor

هادی‌های آلیاژ آلومینیومی با مغزی فولادی (AACSR) از یک یا چند لایه از رشته‌های آلیاژ آلومینیوم 6201-T81 که حول هسته فولادی (گالوانیزه یا با روکش آلومینیوم (کلد)) ساخته شده است. هادی‌های AACSR در مقایسه با هادی‌های ACSR از استحکام کششی و نسبت استحکام به وزن بالاتری برخوردار هستند و همین امر سبب کاهش شکم سیم و افزایش اسپن دکل‌ها می‌گردد.

هادی ACAR

ACAR Conductor
ACAR Conductor

هادی آلومینیومی با مغزی آلیاژ آلومینیومی (ACAR)، از رشته‌های آلومینیومی 1350-H19 که در مرکز آن آلیاژ آلومینیومی 6201-T81 قرار دارد، تشکیل شده است. معمولا آلیاژ آلومینیوم در مرکز هادی قرار می‌گیرد، اما در طراحی‌‌ها می‌تواند در کنار مفتول‌‌های آلومینیومی نیز قرار بگیرد.