سیم‌های محافظ (Shield Wire):
پدیده صاعقه می‌تواند به خطوط انتقال برق آسیب برساند. آسیب‌های وارده به خطوط انتقال برق می‌توانند بسیار ناخوشایند و پرهزینه باشند چراکه تعویض هادی‌ها هزینه‌ی سنگینی را برای شرکت‌های متولی به همراه خواهد داشت. به‌منظور پیش‌گیری از این‌ آسیب‌ها، می‌توان از یک سپر استاتیک فولادی که یک سیم الکتریکی هوایی بوده و می‌تواند از خطوط انتقال برق در برابر صاعقه محافظت کند، استفاده کرد. سپرهای استاتیک با هدایت جریان از طریق سیم‌های محافظ هوایی و ارسال آن به زمین از آسیب دیدن خطوط جلوگیری می‌کنند. سیم‌های زمین در بالای خط انتقال قرار می‌گیرند و می‌توانند به افزایش طول عمر سیستم انتقال برق کمک کنند. سیم‌های محافظ با توجه به طراحی خطوط انتقال و شرایط آب و هوایی می‌توانند ساختارهای متفاوتی داشته باشند. به‌منظور حفاظت از سیم‌های محافظ در برابر خوردگی، این سیم‌ها می‌توانند دارای پوشش گالوانیزه (GA) و یا روکش آلومینیومی (AW) باشند.
سیم گارد مستقیما به برج متصل می‌شود و به این ترتیب جریان‌های ناشی از تخلیه جوی رعد و برق را به زمین منتقل می‌کند. سیم گارد در پویا نیرو با دو مغزی گالوانیزه (فولادی با روکش گالوانیزه) و کلد (فولادی با روکش آلومینیومی) تولید می‌گردد.

سیم‌های محافظ هوایی حاوی فیبر نوری (OPGW):
سیم Optical Ground Wire که به اختصار به آن OPGW می‌گویند، سیم محافظ هوایی حاوی فیبر نوری است. تعداد معینی تار فیبر نوری در این سیم داخل یک یا چند تیوب آلومینیومی یا فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) قرار دارد و اطراف این تیوب بر اساس مشخصات الکتریکی و مکانیکی، مفتول‌های فولادی AW، رشته‌های آلومینیومی، آلیاژ آلومینیوم و یا ترکیبی از آن‌ها در دیگر لایه‌ها می‌تواند قرار بگیرد.

سیم محافظ با پوشش گالوانیزه GA

Shield Wire GA
Shield Wire GA

سیم‌های محافظ هوایی با پوشش گالوانیزه سپرهای محافظ الکتریکی مناسبی هستند که از خطوط هوایی انتقال انرژی محافظت می‌کنند. این سیم‌ها از رشته‌های فولادی با پوشش گالوانیزه تشکیل شده‌اند و مقاومت به خوردگی مناسبی دارند.

سیم محافظ با روکش آلومینیومی AW

Shield Wire AW
Shield Wire AW

سیم‌های محافظ هوایی معمولی از  فولادی دارای روکش آلومینیوم که به‌عنوان سپرهای الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند، به دلیل بهره‌گیری از روکش آلومینیومی (AW) دارای مقاومت به خوردگی بهبود یافته و عمر کاری بیشتری هستند.

سیم محافظ هوای فیبر نوری OPGW

opgw-13.5
opgw-13.5

OPGW سیم محافظ هوایی حاوی فیبر نوری است که در خطوط انتقال انرژی به منظور محافظت سیم فاز در برابر جریان‌های لحظه‌ای صاعقه در بالاترین نقطه دکل استفاده می‌شود. در تولید و طراحی کابل‌های OPGW می‌توان از فیبرهای Single Mode و یا Multi Mode استفاده نمود.